Jaki talerz, takie zdrowie

Wprawdzie na ryzyko zachorowania na nowotwory wpływa wiele czynników, to jednak dieta i styl życia mają decydujące znaczenie. Pozostałe to środowisko, czynniki genetyczne oraz opieka zdrowotna. Sposób odżywiania decyduje o stanie naszego zdrowia. Nieodpowiedni może również zwiększyć ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Warto więc wiedzieć, jakie produkty nam szkodzą, a które mogą chronić przed zachorowaniem.

Nadmiar kilogramów i otyłość zwiększają ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, żołądka, trzustki, wątroby, jelita grubego, nerki, prostaty, piersi, jajnika i macicy.  U kobiet, których wskaźnik BMI jest za wysoki, występuje wyższa od prawidłowej synteza estrogenów w organizmie, co zwiększa predyspozycje do zachorowania na raka jajnika i trzonu macicy, a te, które nie rodziły, częściej chorują na raka piersi. Mężczyźni o zbyt wysokiej masie ciała są bardziej narażeni na zachorowanie na raka prostaty, nowotwory żołądka i jelita grubego.

Wśród produktów zwiększających ryzyko zachorowania, przykładowo na raka żołądka, jest obfitość produktów wędzonych, zbyt mała ilość cytrusów, jarzyn i mleka, niedobór witamin A, B12 i C.

Nasze pożywienie składa się głównie z oczyszczonego cukru, białej mąki, tłuszczów zwierzęcych. Metabolizm komórek nowotworowych uzależniony jest w dużej mierze od spożycia glukozy. Jedzenie cukrów powoduje podwyższenie poziomu glukozy we krwi i uwolnienie insuliny, która z kolei powoduje nasilenie procesu zapalnego.

Osoby, których dieta bogata jest w czerwone mięso, mają tendencję do spożywania znacznie mniejszej ilości posiłków wegetariańskich, w związku z tym w ich jadłospisach brakuje produktów roślinnych, działających ochronnie. Nadmiar tłuszczów nasyconych jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia.

Do czynników podnoszących ryzyko zalicza się też pochodne azotowe, nitrozoaminy, alfatoksyny i barwniki lub środki konserwujące. Alfatoksyny to rodzaj grzybów, powstających podczas pleśnienia i gnicia produktów; sprzyjają rozwojowi chorób wątroby. Azotyny są zawarte w mięsie peklowanym azotanami sodu lub potasu, w nadmiernie nawożonych warzywach, w wodzie do picia. Pijąc i spożywając dużo przeazotowanych produktów przyczyniamy się do syntezy większej ilości nitrozoamin w przewodzie pokarmowym.

Nasza dieta zawiera też produkty mięsne wysoko przetworzone. Należy unikać lub znacznie ograniczyć takie produkty jak szynka, bekon, kiełbasy, parówki, chipsy, sosy i zupy instant. Trzeba tez zdecydowanie ograniczyć spożycie soli.

Dieta uboga w produkty zbożowe pełnoziarniste i nasiona roślin strączkowych powoduje niedobór cennego błonnika pokarmowego i białka, składników mineralnych takich jak selen, cynk, miedź, żelazo, magnez i fosfor.

Natomiast warzywa i owoce zawierają duże ilości antyoksydantów (związki neutralizujące wolne rodniki, które powodują uszkodzenie DNA), błonnika i mikroelementów. Produkty roślinne charakteryzują się małą kalorycznością, dzięki czemu mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz wzmacniają układ odpornościowy.

Złe nawyki przygotowywania potraw to na przykład smażenie, grillowanie, wędzenie potraw, używanie nieodpowiednich i zbyt wielu tłuszczów, przyrządzanie posiłków w nieodpowiednich naczyniach. Spożywane benzopireny, które powstają podczas smażenia i grillowania, wpływają na rozwój raka żołądka, natomiast wdychane przyczyniają się do powstania chorób płuc.

Niestety, brak nam wciąż świadomości, jak duże znaczenie dla profilaktyki raka mają codzienne wybory żywieniowe i dbanie o zachowanie prawidłowej wagi. A z badań klinicznych jasno wynika, że osoby o predyspozycjach genetycznych do zachorowania na nowotwór, dzięki odpowiedniej diecie, mogą uchronić się przed rakiem. Więc dbajmy o to, co wyląduje na naszym talerzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *